Jag har ADHD - Fick medicin efter 8 år


Förbluffande - Revolutionerande - FANTASTISKT - Medicin!!
Jag har ADHD, diagnos 2015, äntligen fått medicin!
- Minskat mitt impulsbeteende med typ 95%
- Glömmer att jag har en mobil, kan ligga orörd i timmar. Behöver inte de snabba små "kickarna".
- Behöver inte stimuli av poddar/ljudböcker under ”enformiga/tråkiga uppgifter”.
- Hör inte längre andras konversationer överallt.
- Jag kan ha Fokus!!
Såhär:
Igår implementerade jag GTM på webbshopen med Taggar, Triggers, Variablar, UA-ID, Containrar, ja allt vad det nu är för något?!?! 🤷🏼‍♀️
Första titten ever på GTM i förra veckan fattade jag INGENTING av.
Ringde, mailade support.
Via skärmdelning, med en kvinna som pratar snabbt på Engelska med kraftig Indisk brytning, guidas jag i termer jag aldrig hört. Formler jag inte förstår, på arbetsytor jag aldrig använt.😅
Ny tid med kvinnan om 10 dagar, nått som inte riktigt funkade.
10 dagar, för lång väntan!
Igår, med medicin i kroppen/knoppen, Googlade jag fram en ”How-To” och läste HELA punkt-för-punkt-texten med instruktioner hur man gör.
Följde dessa, löste uppgiften.
Det tog tid en jädra tid, exakt allt är ny orörd mark för mig.
Äntligen är allt uppe, Analytics, Ads, Search Console och nu då även Tag Manager.
Förstår ni HUR BRA det känns att kunna hålla FOKUS!?
Något jag brottats med i hela mitt liv.
Har ni "vanliga" det såhär i era hjärnor, att ni kan göra klart?
LYX!

💕🤩💕🤩

Normalt scenario:
Jag hade gett upp för det är omotiverande, gått och diska, betalat räkningar, hängt tvätt, scrolla telefon, kasta mig över redigering, bokfört, lagt upp 1/100 av min tänkta marknadsföringsplan för socialamedier innan jag tröttnat av tristess, uppdaterat nån text halvfärdigt på hemsidan, SEO:a 1 max 2 produktsidor i shoppen, kontaktat ramleverantör, halvt som halvt påbörjat uppdatering av prislistor.
Maila svar på ”jobbförfrågan” (Singelkillen behöver bilder till Tinder. Han tycker också att jag är fin och tillägger: ”Vi skulle kunna ha en kul fotografering ihop” 🤦🏼‍♀️), rangordna sökord till mina Google Ads, beställt omslagspapper, inventera lagret av passepartout-tejp, kolla produkt-nr på skärmaskinshuvudets för beställning av nytt sådant eller kanske svara på 5-8 olästa messenger konversationer..... med mera MED MERA.
Hjärnan. Alltid. Hela tiden. 24/7.
🤯

Ovan beskriva, är en bråkdel av vad min hjärna skulle få mig att göra. Helst samtidigt när jag är understimulerad och impulsstyrd, vilket jag inte lyckats kontrollera.
NUUUUUU har hjärnan fokus! Holyshit vilken kraft! 🤩
Det har lett till bland annat:
- Uppdaterad prisstrategi
- Inlämnade offerter för större uppdrag
- Tagit fram underlag för upphandlingar
- Sökmotoroptimerat
Skittrökiga saker egentligen som jag bara GÖR!!
✅Tänk om jag hade fått gå i skolan med DET HÄR fokuset.✅

Jag är vuxen, fick diagnos 2015 efter utredning i Bollnäs.
Ingen medicin.
Efter att jag brakat i kropp och själ februari -22, utmattningssyndrom och ångest, bad jag att få träffa psykiatrin i Bollnäs på senhösten.
Hade stor hjälp av HC och psykosociala teamet i Edsbyn fram tills Bollnäs tog över.
På psykiatrin säger de att det har hänt en heldel sen min utredning gjordes.
Jag får medicin.
21 december 2022 tog jag medicin för min Adhd för första gången.
Vi har kanske inte hittat till exakt dos än, sånt kan ta tid har jag hört.
MEN dra mig baklänges.......... FOKUS hej hej hej!!
Jag är så jädra imponerad!!!
Med så många överpresterande utbrända kvinnor idag är det min fulla övertygelse att min historia även kan vara din historia.
Vi får antidepressiva, känner oss orkeslösa, trötta, uppgivna, ledsna, ”vad är det för fel på mig” och vilsna.
Vi undrar om möjligheten finns att hitta tillbaka till livet, lusten, orken, kreativiteten.
Vi vet ju HUR vi en gång var. Duracell x10.000, nu ingenting.
Vi har gjort så mycket hela tiden i våra liv, alltid med tentaklerna påslagen och redo att GÖRA. Vad som helst som just för stunden är fantastiskt, roligt och ger en kick till hjärnan!
Det är lätt att få igång oss!
En dag tar kroppen slut om du inte har förmågan att lyssna när den säger ifrån.
I början försiktigt, sen tydligare och tydligare.
Jag hade inte förmågan.
Jag drevs av lust och knuffade undan allt för jag hade varken tid, lust eller ens råd att vara sjukskriven.
Hur skulle jag få ihop ekonomin ensam med barn och hus?
"Nä du.... jobba pååååå!!!", skrek min hjärna.
Även om jag fortfarande känner av utmattningen är jag väldigt, väldigt tacksam att ha fått den hjälpen jag fått. Och medicinen.
Sjukskriven i nästan 10 månader på deltid. Det gick.
Jag har lärt mig massor och skulle inte vilja vara utan något.
En sista grej till dig, trötta kvinna eller man, lyssna eller läs:
”ADHD - Från duktig flicka till utbränd kvinna”
Jag var en av dom som reagerade:
”ADHD, jag?!? Vaaa, det tror jag verkligen inte!!”
När Björn, hösten 2013, hos Psykosociala Teamet, HC Edsbyn frågade om han fick göra ett snabbt test i ämnen.
TACK Björn!
❤️
Det var allt jag vill få ur mig idag.
Tack för din tid.
Tack för att du som har personer med diagnoser i din närhet har tålamod och skaffar kunskap för förståelse.
Om du vill köpa mina rockbilder så finns dom här: www.mariasofsweden.com :D

Kommentarer

Populära inlägg