"Rikssvenska" i eter'n tycker Lundell

Jag är inne i en bokperiod.
Först Varg, sen Lundell och nu Jenny.

Sällan, nästan aldrig stör Lundell mig men nu gör han det.

Han skriver att han börjar bli språkkritisk
när han lyssnar på radio:
"Vart har -or ändelserna tagit vägen?
Det är Kvinner, Fråger, Tårter (. . . )
Vad är det här för förbannat språkslav"

Jag kan berätta för Dig att det inte handlar om språkslav.
Det handlar om att sådana som jag, vi som inte bor i stan,
äntligen får prata med dialekt inte om slarv.

Jag mins när jag jobbade på Lokal-TV i Söderhamn och
min chef bad mig att inte prata med min dialekt.
Samma sak på Radio City i Stockholm.
"Försök dölja din dialekt lite Maria"

Hade jag inte varit så ung så hade jag sagt emot.
Nu rättade jag in mig i ledet. Lydig som jag är. *hrmp*

Bilden togs på Yran Östersund 2009. Med lov från arrangörerna.

Kommentarer

  1. Bäste Ulf kanske borde lära sig att det är skillnad på talspråk och skrivspråk.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg