Sucka inte åt mig tant, tack så mycket!

















Jag vet inte vad jag ska rösta på och jag söker svar.
Vill få svar på VEM som byter kommun namnet till Edsbyns kommun.

Ställer frågan efter nära 2 timmar debatt.
Möts av högljudda suckar och skakningar på huvudet från publiken.

En dam med papiljott-rullad frisyr till vänster om mig mumlar något knappt hörbart med irriterande stämma.

Svaret från partierna är att det inte är tänkt att ta upp denna fråga igen
under kommande mandatperiod.

Anders E från Ljusnan som är moderator i denna debatt ställer frågan till samtliga:

"Är Ovanåkers kommun ett bra namn?"

Gun-Marie (C): NEJ
Björn: (C) NEJ
Hans (C) NEJ
Yoomi (S) NEJ
Håkan (S) NEJ
Bengt (S) NEJ.

Så, vad väntar vi på tro?

Kommentarer

  1. Låt mig då fråga: Vad kommer det ha för konsekvenser för Alftas framtid?

    SvaraRadera
  2. Maria, vi ska ju inte glömma Alfta för att kommunen heter Edsbyn heller.
    Alfta kommer att tillsammans med Edsbyn få en större plats på kartan. Vilket kommer resultera i flera besök på båda orter. Alfta har så mycket som Edsbyn inte har. Bad, camping osv osv.
    Ett namn är bara att sätt att nå ut. Vad har Alfta för framtid med namnet Ovanåker?
    På vilket sätt skadas Alfta av att vi byter är min motfråga?
    Edsbyn är vida känt, folk vet vart de ligger. Vi kan marknadsföra oss lättare och folk som vill turista här tror jag hittar oss lättare.
    Jag har ett exempel:
    Min kompis i Stockholm, Petra som är från Edsbyn satt en dag på jobbet. Hennes kompis som letar efter lantställe i Hälsingland undrade varför hon inte hittade Edsbyn.
    Därför att Edsbyn ligger i Ovanåkers kommun och syns inte på alla dessa sökmotorer på nätet eller hemnet å sånt.
    Galet om vi ska tappa folk som vill ha lant ställe här bara för att de inte hittar oss.

    Jag har 1000 fler argument till varför vi ska byta namn på kommunen.
    Alfta kommun är till å med bättre än Ovanåkers kommun.

    SvaraRadera
  3. Ge mig gärna dessa tusen argument, för jag kan verkligen inte se vad det har för betydelse att ha ett ortsnamn med i kommunnamnet. Jag är dessutom nyfiken på vad de politiker ovan har för argument. Fick de bara svara ja och nej?

    SvaraRadera
  4. Fick inga argument till varför vi inte ska byta.

    SvaraRadera
  5. Det jag tycker mest intressant är att det bara är folk från Sossarna och Centern representerade? Kan man inte rösta på någon annan i Edsbyns... förlåt... Ovanåkers kommun? :)

    SvaraRadera
  6. Thomas, det var Sossarna som hade bjudit in Center'n till en debatt helt enkelt.
    Men ja, man undrar ju varför det inte görs med flera partier. Vill de inte synas och debattera?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg