Lördageftermiddag.
T och jag har just satt oss i soffan för att pusta ut efter 6-årskalas med 13 ungar i huset.
En KRAFTIG smäll hörs utifrån, från hallen, dörren.
Ett hjärtskärande skrik från dottern följer........
Vi har en tuff tjej här hemma som ofta biter ihop när hon gör sig illa.
Jag flyger upp från fåtöljen och rusar ut till hallen. Thomas efter.
Synen som möter mig får mig att tro att jag undrar om jag är vaken eller drömmer!?!

Våran ytterdörr har hakats av från sina 3 (!!!!) gångjärn ligger i trappan ner ut mot gården.
Min dotter skriiiiker och håller sig för huvudet. Jag tar henne i min famn.
VA FAN HAR HÄNT!?!?!?
Hur har dörren nockat vår dotter? (Se bild tagen dagen efter nedan)
Jag håller henne hårt i min famn och säger att allt har gått bra, det är ingen fara.
Vyssar lugnar.... tills jag märker blodet som rinner ner mellan mina fingrar.
Jag ställer mig mot spegeln och ser hela hennes bakhuvud är fullt med blod.

Helvete..... panik. Va fan har hänt?
Ragnar är skärrar, Thomas jobbar för fullt med att lyfta på dörren.
Jag letar förtvivlat efter något att kyla bakhuvudet med i frysen samtidigt som jag har en skrikande tjej i min famn.
En Piggelin duger perfekt. Trycker den emot.
Lassar in hela familjen i bilen och jag kör ner mot Bollnäs - akuten.
Fort.
Ringer 1177 och säger att vi är på väg.

Tankarna snurrar.... HUR KAN EN DÖRR som sitter med 3 gångjärn flyga ner i trappen?????????
Vi frågar Märta vad som hände.
Hon vill inte berätta.
Hon är skärrad, rädd för doktor'n och har ont.
Märket i trappen där dörren landade är inte att leka med.
Vad hade hänt om dörren nockat henne på annat sätt?
Märta har blåmärken i ansiktet i pannan, ryggen är skrapad och full av blåmärken.

Väl inne på akuten känns det inte helt rätt att säga att våran ytterdörr flög av och nocka vår dotter.
Vad är oddsen?
Hur kan det hända?

Jacket är tack och lov "bara" 1,5 cm och Märta är tuff när de limmar ihop henne.
Inte ett ljud eller gråt.
Fantastisk personal, Therese, bjuder på glass innan Doktor Håkan kommer och limmar.
Märta är sitt vanliga sprudlande jag innan vi lämnar Akuten.
Bemötandet och tryggheten vi känner med Therese är fantastisk. Stor eloge till dig.

TACK TACK TACK TACK TACK TACK TACK att Märta klarade sig så fint vill jag skicka ut i universum och hoppas ni hör!
Tankarna "tänk om" ska jag verkligen undvika att tänka.

Bild tagen dagen efter på dörren som lyfte från sina 3 gångjärn och flög ner i trappan som börjar där i högerkanten på bilden.
Thomas har även idag Söndag provat att med kvasten testat hävstångs-tekniken för att få gångjärnen att haka av och kommit fram till att kvastskaftet går av före dörren hakas av.
 Bilden tagen i Bollnäs på Akuten innan det är dags att limma ihop Märta.

Vi älskar dig!






Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg