"Det blir bra reklam för dig det"


När en jobbförfrågan inleds på det sättet så vet jag, nu mera, att dra öronen åt mig.

Många fotografer började garanterat karriären, med en kamera hängande på axeln, fotograferandes allt för det var så jädra kul. 

I slutat på 80-talet fick jag min första kamera. Intresset hängde i och jag fick en fin Nikon F50 av min föräldrar i julklapp 1996.

Skit i det nu......... tillbaka till rubriken.
Alla de som vill att jag ska jobba gratis. 
Jag tror inte det handlar så mycket om att personen som frågar inte värdesätter min tid.
Det handlar nog mera om att hen vill spara en slant. 
Frågan har aldrig kommit från privatpersoner.
Det är företag och organisationer som tycker att "En arkivbild kan du bjussa på" eller "Vi har inte så mycket pengar avsatt för detta men behöver......."
Alltså innan ens frågan är ställd så har jag fått veta att de inte riktigt prioriterar bra bilder utan helst vill ha det som efterfrågas så nära gratis det går att komma.

Ibland har det även bollats med mig att man kan anordna en tävling. En tävling där ens följare på de sociala medierna kan vinna något fint i utbyte mot bilder de skickar in. Bilder som sen företaget får använda i all tid och evighet.
Då tycker jag att personen har ringt fel. 

Hursom helst så letar jag efter en person, från det verkligen livet.
En som är med där jag inte är.
Jag sitter i min bubbla med min prissättning. 
Den behöver jag slå hål på.
Få inputs på vad det verkligen handlar om.

Så välkomna med förslag på ett ekonomiskt bollplank - behöver absolut inte förstå min bransch. 
Bara vara öppen och nyfiken, det räcker gott.
Å självklart, jag betalar för mig.

     Fotograf: Maria G Nilsson, Edsbyn

Kommentarer

Populära inlägg