Jag KAN inte ljuga.
Sitter på flygplanet och köper dricka till mina barn.
Jag får tillbaka växel, en hundring för mycket.
Flygvärdinnan går vidare.
Jag måste ropa på henne och ge henne slanten tillbaka.
"Skärp dig" säger den elaka Maria. Thomas Cooks tjänar lite bättre än du.
Behåll hundringen.

Jag brottas med mitt samvete i flera flera minuter.
Tills flygvärdinnan kommer för att samla in skräp och vi behöver mera vatten.
"Här är en hundring som jag fick för mycket av dig nyss!"

Hon skiner upp och tackar för att jag är en sån ärlig människa och ger mig vattnet
jag var på väg att köpa.
Mitt samvete känns så mycket bättre.

Idag fick jag tillbaka. Karma.

Jag är sämst på att pruta och betalar de dom begär.
Skulle köpa en keps till Märta.
Frågar vad den kostar och de säger 170 kr.
Jag orkar inte/kan inte pruta och halar upp slanten.
Tackar för mig och går.

Efter att jag talat med en drös trevlig turkar på vägen är jag äntligen på väg hem till hotellet.
Då kommer 1 turkisk man rusande efter mig.
"Miss Miss...... where are you going?"
Eftersom jag talat med honom tidigare stannar jag till och berättar att jag ska till mitt hotell.

Han pekar på dottern's keps och frågar hur mycket jag betalat?
50 turkiska lira svarar jag och jag vet att jag är lurad. För det är för dyrt. (x 3 för SEK)
"Follow me miss" säger han.
Klart jag gör det, han har säkert bättre kepsar tänker jag.
Vi möter upp 2 nya turkiska män.
Den ena av de langar fram 35 turkiska lira.
Den kostade inte 50 lira utan 15.
Och de bemödar sig att leta rätt på mig och lämna tillbaka växel.
Service!
OCH Karma!!
Jag gillar Turkiet och dess invånare!








Kommentarer

  1. Skulle jag åka till Marrakech hade jag sannolikt sårat deras yrkesstolthet. Helt omöjligt att jag skulle pruta (=bäst att jag håller mig till Italien).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg