När min mamma blev ihop med min pappa för ca 45 år sen så vet jag att de pratade om att vara egen.
Min morfar Valter var just det. Egen. Som företagare alltså.
Mamma växte upp med en far som jobbade jämt. Han drev en lanthandel.
Om jag minns rätt så ville nog inte min mamma att pappa skulle ha något eget.
Men när de hade hängt i typ 10 år ville visst pappa utöka sin lilla business.
Han hade tagit över Valters service av att distribuera cigaretter till Edsbyns affärer och kiosker.
Vi hade i vårt hobbyrum i källaren cigg som pappa packade och körde ut.
Han va till Sommars och alla andra klassiska ställen.
Kiosken nere vid Ön som hade minigolfbanan.
Pappa ville köpa en pappershandel på Norr som drevs av den gamla tuffa damen Alfhild. 
Han stötte på motgångar, ingen trodde på det lilla butiken eller på pappas idé.
Brydda han sig?
Näääee. 
Så till mammas stora förtret startade han sin butik Edsbyns Tobak och drev den sen i 25 år.
Öppet 7 dagar i veckan 9-19. Lite mindre öppet på lördagar och söndagar.
Det spelar ingen roll om inte andra tror på din idé.
Jag säger det igen!
DET SPELAR INGEN ROLL OM INTE ANDRA TROR PÅ DIN IDE!
Bara du gör det själv.
Du vet vilken potential du bestitter och vad du kan åstadkomma.

Nu är min pappa en glad pensionär som spenderar sitt liv att följa med i sportens värld.
Eller så hjälper han mig i mitt företag.
Jag "hyr in en pensionär" ibland för hjälp i monteringsverksta'n.
Kul att det är ombytta roller, jag får lära upp min pappa exakt som han lärde upp mig.
Vikten av god service, icke slösa på medel och andra nyttigheter.
Som tack brukar han få en klapp på axel'n. 
Tur att det finns pappor. 

Kommentarer

  1. Så gillar han Jimi Hendrix och champagne. Det är tufft.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg